O4041_I_jpg.jpg

Milan Dobes

 

Milan dobeš 

29. července 1929

Dobes_Galerie_Zavodny.jpg


Jsou lidé, kteří mají dar vidět ve zcela všedních věcech a jevech něco výjimečného, jedinečného. Zachytí jejich podstatu v novém rozměru a významu.

Jedním z vizionářů je i Milan Dobeš. Dokázal si výtvarně podmanit a interpretovat světlo, zvuk a pohyb.

Světlo
Prostupuje mezi barevnými skvrnami impresionistických pláten z 50. let. Dává deštivým dunajským nábřežím zvláštní nostalgickou atmosféru, halí vůně i křik přeplněných bratislavských tržnic do modrého oparu. Světlo je i nedílnou součástí kubizujícího období tvorby. Objevuje se nad mořskou hladinou Azurového pobřeží a objímá ztracená zákoutí pařížských ulic. Rozjasňuje barvy obrazů, utváří jejich náladu, autentičnost. Později Milan Dobeš pracuje s reálným světlem jako s výtvarným materiálem. Buď je zabudováno přímo v objektech, nebo refl ektuje světlo z prostoru. Koncentruje ho ve formě barevných paprsků do skleněných, různě zprohýbaných očí svých objektů. Světelný proud se v jejich ohniscích láme, znásobuje, odráží a deformuje. Chová se jako mladá krásná dívka - přitahuje pohledy a pozornost diváků, koketuje s nimi, zjevuje se a vzápětí ztrácí. Nepolapitelný barevný pásek světla provokuje i stydlivě mizí, dominuje prostoru i něžně smývá plochy zdí. Ve spirálách, kruzích i osmičkách zaplňuje prostor.

Pohyb
Inspiruje Milana Dobeše již od počátku 60. let. V roce 1960 vzniká první Dobešův kinetický objekt Pulsující rytmus I. Souběžně jsou tvořeny op-artové malby, kompozice vyvolávající optické zdání pohybu. Hlavním výrazovým prostředkem Dobešových maleb, gafik a objektů se stává jazyk geometrie. V této poloze byla jeho tvorba představena na bratislavské výstavě v r. 1965 a o rok později i v Praze /1966/. Na výstavě Dokumenta 4 v Kasselu 1968 propojil pohyb a světlo. Rozhýbal prostor i diváky pulzujícím světlem - vznikl světelně-kinetický enviroment. K absolutnímu propojení světla, zvuku a pohybu dochází během putování Milana Dobeše po USA s American Wind Symphony orchestrem.

Pan Milan Dobeš neomylně rozpozná skutečný smysl bytí věcí i fyzikálních jevů. Dokáže ho převést do svého výtvarného jazyka, kterému naslouchají a rozumí lidé po celém světě. Jeho výtvarný rukopis je okamžitě rozpoznatelný, přesný a čistý.
Otevřel mu cestu do mnoha významných světových galerií, zjednal mu respekt u odborné veřejnosti i u laických obdivovatelů.

Životopisné údaje

1951-1956 Studium na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě /prof. L. Černický, B. Hoffstadter, D. Milly/
1960 Začíná se věnovat tvorbě vizuálně-kinetických a světelně-kinetických objektů.
1968 Účastní se skupinové výstavy Documenta 4 v Kassel
1969 Stává se členem bratislavské skupiny Syntéza, následně i pražské skupiny Geometrie
1969 1. cena na sochařském bienále v Montevideu
1970 1. cena na Arts Festival Marietta v Ohiu
1970 Na EXPO´70 v Osace je vystaven jeho Světelně-kinetický objekt. 
1971 Koncertní turné v USA s American Wind Symphony orcestra, je představen jeho světelně-kinetický program
1973 Projekt Světlo-voda-světlo
1992 Expo´92 Sevilla
2002 Výstava 22 z budúcnosti pre budúcnosť Vukovaru
2001 Nadace Evropské kulturní společnosti založila Múzeum Milana Dobeša v Bratislavě
Je autorem manifestů Světlo a pohyb a Dynamický konstruktivismus

Svými pracemi je zastoupen v řadě veřejných i soukromých sbírek. Např. NG Praha, SNG Bratislava,Hudson River Museum New York, MOMA Chicago, Museo de Arte Moderno Buenos Aires, Museum Folkwang Essen...

Účastnil se mnoha samostatných i skupinových výstav po celém světě.

Od roku 1951 žije a pracuje v Bratislavě

 
 
Dobes_Galerie_Zavodny.jpg
G17061_I_jpg.jpg
Dobes_Galerie_Zavodny2.jpg
CRW_5089.jpg